Amesha Spenta – Ordningsvarelser, ungefär som ärke-änglar. Styrda och skapade av Ohrmazd, den skapande, goda gudomen/kraften, formade ur döda barns delade själar. Motsatsen till Daevor.
Astarte/Astaroth
Astu Vidatu – Den daevan som för ett tag var sammankopplat till Ellika Falk.
Bokim – en form av ande som används som vägledare bland mörka makter och kaos för att hämta och binda döda själar eller demoner. Sitter för närvarande fast i hundform.
Daeva/spegelande – Ahrimans tjänare. Rör sig mellan speglar, frammanas med formeln ”Svarta Madam”. Är ursprungligen mördade barns delade själar, där den illvilliga och mörka delen blir en daeva med en speciell funktion som Ahriman använt sig av för att nå sina mål. Likt demoner är de uppdelade efter inflytande, och funktion. Motsvarigheten till Amesha Spenta.
Draug – en form av zombie, där den döde vaknar igen, styrd av något, oftast en mäktig nekromantiker/magiker.
Druj – Lögnens Davea, Ahrimans främste tjänare. Post Mortem mötte flera gånger Druj i formen av den äldre, vänliga men ack så falska damen Ellen.
Elementarandar – andar skapade ur de fyra elementen i naturen. Kan bindas och styras om man besitter rätt kraft och kunskap.
Ellen – den äldre dam som under kampanjen Den Största Fienden blev besatt av daevan Druj, och sedan dess figurerat i olika lajv under åren. Är nu äntligen försvunnen och terroriserar inte längre Post Mortem med sina lögner och hjärnspöken. Eller…? Se även Kanelbullar
Hamnskiftare – tar formen av den person eller den varelse den senast rörde vid eller såg. Kommer alltid med en viss stank av ammoniak, och har en förkärlek att ta formen av ett björnliknande monster för att slita huvudet av sina offer. Kaosvarelse.
Svartman – ett gammalt väsen som hör till de Äldre. Att beskriva detta väsen och förstå sig på det är mer eller mindre omöjligt. Det närmaste man kan komma en beskrivning är Döden. Naturens och djurens Död, han står för förmultnande, förruttnelse, sönderfall. Kommer
oftast i formen av en svartklädd lång gestalt med käpp, omger sig ofta av ihjälplågade djurs döda kroppar, och föregås med doften av fuktig jord, korpar eller en skällande räv.
Vampiri – ett form av monster som från början var människor, som vid något tillfälle lämnat sin mänsklighet och blivit blodtörstiga djur. Det är svårt att veta hur det började eller var de kommer ifrån, men om en vampiri biter eller på annat vis kommer för nära någon person, kan denne riskera att själv bli en vampiri en dag. När väl processen börjat, kan man inte bryta det.
Vampyrer – i På Gott och Ont är vampyrerna som vanliga människor till utseende och uppförande. Deras kroppar är sovande, alltså inte riktigt döda. De kan äta mat och dricka som vanligt folk, men behöver det inte. De kan andas, men måste inte göra det hela tiden. Det som skiljer dem från vanliga människor är deras förmåga att stjäla livsenergi. Detta görs genom hudkontakt, de behöver med andra ord inte dricka blod. Energin behöver de för att kunna överleva, men de måste inte döda alla gånger, det räcker med små bitar av den från olika levande varelser för att de ska klara sig. De lever längre och de klarar av att hela skador så länge det inte dödar dem snabbt (skador på hjärna och hjärta, samt pulsåder är dödliga även för vampyrer). Vampyr kan man bli på två sätt: genom en ritual eller genom att bli besatt av livssugande demoner. Det förstnämnda går i nästan alla fall inte att göra ogjort, medan det sistnämnda går att bli av med, genom exorcism. Det finns inte många vampyrer i världen och de flesta av dem lever vanliga liv som vanliga människor. Det finns två kända sällskap för vampyrer i världen.
Varulvar – varulvarna i På Gott och Ont följer inget gemensamt mönster. En del blir varulvar och kan aldrig bli människa igen, medan andra kan kontrollera det. Många blir förvandlade runt fullmåne, men inte alla. Oftast blir man varulv genom att bli svårt skadad av en annan varulv, eller genom att själv välja det och genomföra någon form av ritual. När man väl blivit varulv, kan man inte bli av med ulven. Som fullt förvandlad varulv, har man tappat sin mänsklighet helt, och blivit ett hungrigt monster som jagar för föda. Många varulvar som skapat sig kontroll, behöver inte förvandla sig, men tar fördelar av styrka och möjlighet att läka sina skador snabbare än en vanlig människa. Silverkulor gör större skador än vanliga vapen, men allt som dödad snabbt, dödar också en varulv.